Kirjailia: Jouni Hynynen
Sivut: 114
Päähenkilö/löt: Runo muotoinen, henkiöt vaihtelelevat
Pätkä:

MARTTYYRIT

Oletko varma että minä olen se jota olet etsinyt 
jota himoitset
Kumpi siivoaa 
kumpi lattaa ruuan 
kumpi hakee lapsen hoidosta
Ja välillä väitellään siitä 
kumpi on joutunut luopumaan enemmästä

Minä!

Minä!

Minä!

Kumpikohan meistä kuolee tuskalisemmin 
tämän ihanan rakkauden tähden

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Maailma on hullujenhuone 
jokainen sairastaa tavallaan 
jokainen yrittää selviytyä, 
kuten tuo tuolla 
jolla on asiaa jokaiselle 
ja tuo jolla ei ole asiaa kenellekkään
Sinäkin yrität pärjätä, 
kirjoitat minulle kirjeitä ja avaudut 
luulet, että minä olen 
sinua vahvempi
Miksi olisin? 
Mikä täällä muka on varmaa?
Maailma on 
kuin radiojuonaja 
joka aamulla aikaisin kertoo 
rakastavansa kaikkia ja kaikkea 
mutta äänesä kuulee 
että hän on kyllästynyt työhönsän 

Välillä se on kassatyttö 
joka eilen ehkui kuneuttaan 
ja tänään istuu kassansa takana hakattuna 
huuli turvoksissa
 ja silmä mustana 

Kuten sanoin 
mikään ei ole varmaa 
paitsi yksi asia: 

Nyt tekee mieli kaljaa

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

KIS KIS

Venyttelet juuri heränneenä
kehräät, kun silitän sinua 

Istut lehden päälle 
kun yritän lukea sitä 
herätät minut keskelä yötä 
ja vaadit huomiota 
juuri silloin kun sinulle sopii
Osaat raapia 
ja raavitkin 
sydämeni verille
Arvosana: 9-
Ominsanoin:
Hynynen on yksi suosikki bändini, kotiteollisuuden laulaja ja runo kirja Mies katoaa on hänen toinen kirjansa. Tekstiltään se on suoraa ja aivan Hynystä itseään. Kirja on nopea lukusta ja kohtuullisen hyvää mieten että runot syntyivät ns. "vahingossa" ja kahdessa viikossa...
Kirjaa suosittelen niille jotka pitävät hynysen sanoitukssta kotiteollisuuden kappaleissa. Ja niille jotka eivät jaksa ainaisa perseen nuolentaa, jotka haluavat kokeilla jotain erillaista...