Kirjailia:  Walter Moers
Sivut: 703
Päähenkilö/löt: Sinikarhu
Pätkä:
Elämä alkaa normaalisti syntymästä - minun ei alkanut. Ainakaan minulla ei ole mitään muistikuvaa syntymästäni. Ehkä jos asiaa ajatellaan puhtaasti teoreettisesti - synnyin meren vaahdosta tai simpukasta kuin helmi. Tai ehkä minä putosin taivaasta tähtisateen mukana.
Totta kuitenkin on, että minusta tehtiin löytölapsi, minut laskettiin valtameren armoille.
Ensimmäinen muistikuvani on että ajalehdin tyrskyissä, alastomana ja yksin pähkinän kuoressa, sillä olin alun perin hyvin, hyvin pieni. Lisäksi muistan äänen. Valtavan kovann äänen. Kun on pieni niin tuppaa usein liioittelemaan asioita,mutta nyt tiedän, että se tosiian oli maailman kovin ääni.
Sen aiheutti hirmuisin, vaarallisin ja äännekkäin vesipyörre minkä maailman seitsemän merta voi aiheuttaa
- minähän en aavistanut, että minun pähkinän kuortani keinutti pelätty kurimus. Minulle se oli vain valtavaa kurlutusta. Silloin toden näköisesti ajattelin (jos sitä nyt voi ajatteluksi kutsua), että oli maailman luonnollisin asia keinua alastomana pähkinän kuoressa aavan meren ja korvia huumaavan pauhun armoilla.
Arvosana:
Omin sanoin:  Kirjassa pidän eniten valtavasta huumorin tajusta jo siitä kuinka alussa olevat asiat tulee uudestaan lopussaa. Suosittelen tätä kaiken ikäisille, sillä monet aikuiset pitävät tästä kirjasta, niin kuin myös siskoni jolle olen lukenut kirjaa omin sanoin. Tapahtumat ovat mielen kiintoisaia ja yllättäviä.
Laji tyypiltään tää on fantasia kirja ensialkajille.